Sabtu, 14 Januari 2012

MENGAPA MEREKA BEGITU ANGKUH ?


Kaum Yahudi berasal dari keturunan yang sangat mulia .Mereka adalah anak cucu Nabi Yusuf , Yaakub dan Ishak.Nabi Ishak pula adalah anak kepada Nabi Ibrahim AS dan saudara kepada Nabi Ismail AS.
            Keturunan Nabi Ismail melahirkan generasi yang dikenali sebagai bangsa Arab, manakala keturunan Nabi Ishak pula melahirkan bangsa Bani Israel adalah bersaudara kerana mereka berasal dari satu keturunan , iaitu keturunan Ibrahim.
            Keturunan2 Nabi Ishak dimuliakan Allah dengan  diutuskan ratusan para nabi dan rasul. Adapun keturunan Nabi Ismail pula dimuliakan Allah dengan kelahiran manusia paling mulia, kekasih Allah ,penghulu dan penyudah segala rasul , iaitu Nabi Muhammad SAW.
            Namun apa yang nyata , mereka tidak mengiktiraf Nabi Ismail dan keturunannya sebagai saudara mereka. Apabila mengetahui Nabi yang terakhir diutus oleh Allah muncul dari keturunan ini, mereka merasa marah, sombong ,angkuh dan bongkak.
            Mereka tidak mengiktiraf kerasulan Nabi Muhammad SAW kerana beranggapan hanya bangsa Yahudi sahaja yang layak menerima kerasulan. Mereka mempertikaikan keputusan Allah melantik rasul dikalangan bangsa Arab. Justeru, sejak kemunculan Nabi Muhammad SAW, hingga kehari ini, mereka terus menerus menentang umat Islam.
`           Didalam Al-Quranul-Karim, Allah mendedahkan bahawa mereka sebenarnya mengenali ‘MUHAMMAD’ dan tanda kerasulannya melebihi seperti mana mereka mengenali anak-anak mereka sendiri. Walaupun mereka tahu kebenaran umat Islam ,namun kesombongan dan keangkuhan menjadi mereka orang-orang yang kufur.
            Sebenarnya , penolakan mereka terhadap Nabi Muhammad SAW sebagai rasul bukanlah disebabkan baginda berbangsa Arab .Itu hanyalah alas an yang mereka sengaja reka dan cipta.
            Hakikatnya, mereka sememangnya suka menentang para nabi dan rasul .Sejarah membuktikan sekiranya Nabi Muhammad SAW diutuskan dikalangan bangsa Yahudi sekalipun , mereka tetap tidak akan beriman dan mereka pasti akan mencari alasan ,helah dan dalih yang lain pula.
            Sebelum daripada kemunculan Nabi Muhammad SAW , mereka  telah pun menolak kerasulan Nabi Isa AS sedangkan baginda adalah daripada keturunan yang sama dengan mereka (Yahudi). Bahkan Allah membekalkan pelbagai mukjizat kepada baginda bagi membuktikan kebenaran apa yang dibawa.
            Namun daripada beribu-ribu jumlah orang Yahudi pada ketika itu, hanya 12 orang sahaja yang sanggup menjadi penyokong dan pembela Nabi Isa (Hawariyyun) , yang lain tetap menolak Nabi Isa. Bahkan mereka mencuba untuk membunuh dan menyalib baginda. Namun Allah menyelamatkan Nabi Isa, lantas diangkatnya baginda ke langit.
            Sebelum Nabi Isa, mereka juga menentang Nabi Zakaria yang memelihara ibu Nabi Isa, Maryam. Mereka menuduh dan memfitnah Maryam sebagai perempuan jalang. Mereka menghalau Maryam yang beribadat di Masjidil Aqsa dan akhirnya mereka membunuh Nabi Zakaria.
            Mereka juga pernah menolak nabi-nabi yang lain. Kedegilan dan keangkuhan mereka ada kalanya menyebabkan Allah mengutus lebih dari seorang rasul kepada mereka.
            Sejarah juga turut mencatat perangai buruk mereka yang berdolak-dalik dalam soal keimanan.Di zaman Nabi Musa AS,setelah mereka diselamatkan daripada ancaman Firaun, mereka patuh dan beriman kepada Nabi Musa. Namun beberapa ketika kemudian, mereka mula ingkar dan kufur. Mereka membuat patung anak lembu dan menyembahnya sedangkan diwaktu itu Nabi Harun ada bersama mereka.
            Keingkaran mereka menyebabkan Allah menghukum mereka dengan berbagai-bagai cara. Mereka diperintahkan supaya bertaubat dengan cara membunuh diri masing-masing. Diwaktu yang lain Allah menghukum dengan disesatkan mereka selama 40 tahun disebuah padang pasir yang panas dan luas yang dikenali sebagai Padang Tih.
            Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah, ayat 61 :
ErtiNya: “Dan mereka ditimpakan kehinaan dan kepapaan. Dan sudah sepatutnya mereka mendapat kemurkaan daripada Allah. Yang demikian itu adalah disebabkan mereka kufur (mengingkari) ayat-ayat Allah (perintah-perintah dan mukjizat yang memembuktikan kebesaranNya) dan (disebabkan) mereka membunuh para nabi tanpa alasan yang benar. Yang demikian itu ialah disebabkan mereka menderhaka dan mereka pula sentiasa menceroboh.” 

            Sejarah juga merakamkan pelbagai bala dan bencana yang menimpa mereka.
            Pada tahun 586 sebelum masihi, ketika mereka sudah mula menjauhkan diri daripada mengikuti ajaran yang terkandung didalam kitab Taurat, mereka dibalakan dengan serangan tentera pengganas pimpinan Bukhtansar Al-Kaldani. Baitul Maqdis dirosakkan. Kitab Taurat dimusnahkan.
            Pada tahun 70 masihi pula ,mereka sekali lagi diserang dan dimusnahkan. Tentera Titos Romani bukan sekadar melakukan pembunuhan keatas bangsa Yahudi, bahkan mereka meroboh Masjidil Aqsa *,rumah ibadat kedua dibina diatas muka bumi, iaitu 40 tahun selepas pembinaan Masjidil Haram.                                                                                                                                                            
(*Hari ini mereka cuba meruntuhkan Masjidil Aqsa dengan membina terowong bawah tanah. Dengan meruntuh Masjidil Aqsa mereka berharap dapat membina kembali bangunan yang  dirobohkan oleh Titos hamper 2000 tahun yang lalu. Bangunan berkenaan mereka tidak namakan sebagai Masjidil Aqsa ,tetapi dinamakan sebagai Haikal Sulaiman).


            Kaum Yahudi yang masih hidup dihalau keluar daripada Baitul Maqdis dan mereka melarikan diri ke Negeri Babil (Babilon\Iraq)
            Dimana sahaja mereka tinggal, biasanya modus operandinya sama untuk mereka dihalau dari situ. Ketika sebahagian mereka tinggal diMadinah, mereka cuba melaga-lagakan Aus dan Khazraj supaya bergaduh dan berperang. Mereka mengenakan riba kepada orang-orang Arab yang berhutang.
            Mereka mengkhianati penjanjian keamanan yang dimeterai dengan baginda Nabi Muhammad SAW, selaku ketua Negara. Mereka menyakiti umat Islam dan bekerjasama dengan kaum musyrikin untuk membunuh Nabi Muhammad SAW.
            Akibatnya, sebahagian mereka dihukum bunuh dan sebahagian yang lain pula dihalau keluar daripada Madinah .Mereka berpindah ke Khaibar.
            Dari Khaibar ,mereka cuba mengatur strategi dan mengumpulkan kekuatan untuk menyerang Muhammad dan umat Islam.Akibatnya sekali lagi mereka diperangi oleh Rasulullah SAW dan sekali lagi mereka terpaksa melarikan diri.
            Ada diantara mereka cuba melarikan diri ke Palestine, namun pemerintah Kristian di Palestine tidak membenarkan mereka tinggal di Baitul Maqdis kerana pada mereka, bangsa ini tidak boleh dipercayai . Orang-orang Kristian amat tidak mempercayai bangsa Yahudi sehinggakan ketika Saidina Umar mengambil alih pemerintahan Baitul Maqdis pada tahun 15 H, orang-orang Kristian meminta Syaidina Umar supaya tidak membenarkan orang Yahudi tinggal disitu.
            Orang-orang Yahudi cuba mencari penempatan baru di Eropah. Mereka menjadi pelarian di Russia , Italy , Sepanyol , German dan lain-lain Negara Eropah. Seperti biasa , apabila tiggal di Eropah , akhlak buruk mereka sangat tidak disukai oleh penduduk setempat. Ini mengakibatkan mereka terpaksa mengalami satu lagi sejarah hitam iaitu pembunuhan beramai-ramai yang dilakukan oleh Adolf Hitler.
            Negara-negara Eropah yang lain pula , terutamanya Britian cuba menyingkirkan bangsa Yahudi dari Negara masing-masing. Mereka berusaha menwujudkan satu Negara secara paksa untuk menjadikan tempat pengasingan bangsa Yahudi supaya bangsa itu tidak lagi menjadi beban kepada mereka.
            Setelah dikaji ,dan ditinjau , mereka mendapati , Palestine adalah tempat yang paling sesuai. Justeru , mereka cuba melobi untuk menubuhkan sebuah Negara Israel bagi bangsa Yahudi di Palestine.
            Pengalaman dihalau keserata dunia di sepanjang sejarah kewujudan mereka , menjadikan mereka sangat benci kepada semua bangsa didunia terutamanya bangsa Arab . Mereka menganggap hanya bangsa mereka sahaja yang mulia . Bangsa-bangsa lain tiada nilai disisi mereka.
            Kitab Talmud yang menjadi rujukan utama bagi bangsa Yahudi , mencatat bahawa semua bangsa lain  adalah ibarat anjing , yang boleh dibunuh sesuka hati . Antara yang tercatat didalam Talmud :
·         “Robohkan semua yang terdiri tegak , kotorkan semua yang bersih , bakar semua yang hijau , supaya kaum Yahudi dapat manfaat…”
·         “Bunuh sesiapa sahaja yang kamu mampu selain Yahudi.”
·         “Laknatlah semua ketua agama-agama selain Yahudi tiga kali sehari.”
Didalam Protokol Yahudi pula dicatatkan:
·         “Sesungguhnya Juwaim (bangsa selain Yahudi ) diciptakan oleh Allah untuk menjadi keldai kepada bangsa Allah yang terpilih (Yahudi) .Setiap kali seekor keldai mati , kita akan tuggang keldai yang lain.”           
Selain benci kepada Islam dan Umatnya ,Yahudi juga benci kepada kaum Kristian. Didalam Protokol nya, disebutkan , “Kita akan cabut pemikiran mengenai Allah didalam pemikiran orang-orang Kristian.”
            Mereka cuba menghapuskan penguasaan gereja keatas Negara-negara Eropah dengan melancarkan Revolusi Perancis pada 1789M . Revolusi yang menjadikan Perancis sebagai medan pertanian     dan perindustrian bangsa Yahudi. Slogan mereka ketika itu ialah “ Tiada tuhan , kehidupan  adalah matlamat. Agama adalah candu masyarakat.” Kata-kata ini adalah petikan ucapan Vladimir Lenin , seorang pemimpin Komunis yang berketurunan Yahudi .
            Kewujudan kaum Yahudi di Barat benar-benar tidak disukai oleh kerajaan Negara-negara Eropah . Yahudi bersikap oportunis dan sering mengambil kesempatan untuk menguasai sekonomi dan politik Barat.
            Pemimpin-pemimpin Barat melihat bahawa orang-orang Yahudi tidak boleh dihapuskan dengan kekerasan .Mereka berpengalaman menghadapi tekanan dan penyeksaan . Setiap kali mereka terlepas dari tekanan berkenaan , mereka kembali membuat kekacauan.
            Justeru , pemimpin-pemimpin Barat melihat tiada jalan lain untuk mengatasi masalah kebanjiran orang-orang Yahudi di Eropah melainkan dengan menghalau mereka secara terhormat ke Palestine. Dengan penghijrahan orang-orang Yahudi kesana , Barat bukan sahaja lebih selesa daripada perangai buruk kaum tersebut , bahkan mereka mendapat keuntungan dengan jatuhnya pemerintahan Islam di Palestine dan tempat-tempat lain .
            Dengan melakukan pelbagai penipuan dan perancangan jahat , Khalifah Othmaniyyah yang menjdi pelindung utama kepada kedaulatan Palestine sebagai Negara Islam ditumbangkan.
            Penghijrahan orang-orang Yahudi ke Palestine diatur dengan begitu teliti dan mendapat kerjasama daripada Britian dan Amerika Syarikat . Russia juga turut memberikan sumbangan kepada penubuhan Negara Israel di Palestine .
            Pada Tahun 1920 ,Moskow menghantar Vladimir Jabotinsky (rakyat Russia berbangsa Yahudi) ke Palestine untuk memberikan latihan ketenteraan kepada pemuda-pemuda Yahudi .Semakin hari , kedudukan Yahudi di Palestine semakin kukuh . Mereka mendapat sokongan moral dan material serta persenjataan secara langsung daripada Amerika  dan British .Akhirnya Negara haram Israel ditubuhkan diatas bumi Palestine dengan restu daripada British ,Amerika dan PBB .
            Setelah Berjaya menubuhkan kerajaannya sendiri , gerakan Zionis yang menerajui pemerintahan kerajaan haram itu cuba menceroboh tanah orang-orang Islam sedikit demi sedikit .Umat Islam di Palestine terpaksa merempat dan menjadi pelarian dinegara sendiri .Mereka yang berkesempatan meninggalkan Palestine tidak berpeluang untuk kembali membina kehidupan ditanah tumpah darah mereka . Hak mereka dinafikan , rumah mereka diroboh . Wanita diperkosa , kanak-kanak didera , orang tua diperhina dan inilah yang berlaku saban hari .
            Atas kepentingan bangsa dan semangat assabiyyah kebangsaan ,Negara-negara Arab sekitar seperti Mesir ,Iraq ,Lubnan , Syria , dan Jordan  cuba campur tangan bagi membantu sahabat-sahabat mereka yang tertindas di Palestine . Maka berlakulah beberapa siri peperangan diantara Israel dan Negara –negara Arab seperti peperangan tahun 1948 ,1956 ,1967 ,dan 1973 .
            Setiap kali peperangan ,apabila cahaya kemenangan mula menyerlah ,Negara-negara Arab menerima penjanjian damai dengan Israel .Paling menjijikkan , setelah Mesir mencapai kemenangan gilang gemilang dalam peperangan 6 Oktober 1973 di semananjung Sinai , rakyat mengharap perjuangan diteruskan sehingga Palestine seluruhnya dimederkakan daripada penjajahan Israel.
            Namun apa yang berlaku , Presiden Mesir ,Anwar Sadat telah mengadakan penjanjian damai dengan Israel di Camp David . Sadat  juga menjadi pemimpin Arab pertama mengadakan lawatan rasmi ke Israel . Kemarahan rakyat Mesir tidak dapat di bending dan akhirnya , Sadat tersungkur menyembah bumi akibat ditembak oleh tenteranya sendiri dalam majlis sambutan memperingati peristiwa peperangan 6 Oktober.
            Kedunguan Negara-negara Arab diambil kesempatan oleh Israel untuk terus memperluaskan penguasaannya keatas bumi Palestine . Kali ini mereka bukan sekadar mahu melihat seluruh Palestine diperintah oleh mereka , bahkan mereka mahu menubuhkan sebuah kerajaan yang dikenali sebagai ISRAEL RAYA ; yang menliputi semua kawasan yang mereka dakwa pernah  didiami oleh Nabi Daud (David) iaitu dari sekitar Sungai Nil di Barat hingga ke Sungai Furat di Iraq dan daripada Selatan Turki dan diutara hingga ke Madinah Al-Munawwarah di selatan.
            Untuk memenuhi impian ini , mereka perlu menghapuskan semua pihak yang menghalang . Penghalang utama cita-cita mereka ini tidak lain dan tidak bukan , ialah pejuang-pejuang Islam ; yang tidak gerun dan takut kepada pejuang-pejuang nasionalis Arab . Mereka tahu pejuang-pejuang berkenaan boleh dibeli dengan wang ringgit seperti yang berlaku kepada Sadat dan rakan-rakannya.
            Tetapi terhadap pendokong Gerakan Islam , mereka amat takut dan gerun . Mereka tahu bahawa pejuang-pejuang Islam di Palestine dan di seluruh dunia tidak boleh dihapuskan dengan habuan keduniaan. Kerana tiada yang mereka harapkan kecuali menang atau mati syahid .
            Israel tidak ada jalan lain untuk mengekang Gerakan Islam daripada  masyarakat melainkan dengan membunuh pemimpin-pemimpinnya . Diluar Negara  ,tugas ini diserahkan kepada US ,Britain dan sekutu-kutu mereka . Manakala di Palestine pula tentera Zionis akan bertindak .
            Sejak pertengahan tahun 2002 , mereka mula melancarkan serangan peluru berpandu keatas pemimpin-pemimpin HAMAS ,Ketua Turus Angkatan bersenjata Kata’ib Izzuddin Al-Qassam ,Syeikh Salah Syahadah antara mangsa pertama .Beliau dibunuh bersama dengan 17 ahli keluarganya di Hayyud Durji ,Ghazzah.
            Ia dituruti pula oleh Syeikh Abu Hunud ,salah seorang pengasas HAMAS .Dan kini giliran Syeikh Ahmad Yasin dan Dr.Abd. Aziz Ar-Rantisi. Pembunuh kedua-dua tokoh ini tidak akan menghentikan operasi mereka terhadap umat Islam Palestine.
            Mereka mahu bumi Palestine bebas dari bangsa Arab dan Umat Islam. Setelah berlaku penghapus etnik paling besar ini ,barulah mereka senang dan puas . Kebencian ,dendam kesumat dan segala macam perasaan buruk menjadikan mereka begitu kejam kepada seluruh bangsa Arab di Palestine tanpa mengira yang beragama Islam mahupun yang beragama Christian.
            Fenomena ini menjadi kita merasa insaf bahawa tiada jalan penyelesaian untuk meredakan keganasan Israel , selain daripada tindakan ketenteraan dari seluruh Negara Umat Islam . Tindakan ketenteraan ini perlu dilakukan atas nama KERAJAAN UMAT ISLAM bagi menggerunkan musuh-musuh Islam ini.
            Negara-negara Umat Islam ,khususnya yang menganggotai OIC sepatutnya           bersatu tenaga dan fikrah dalam menentang regim Zionis Israel dibumi Palestin .Mereka sepatutnya menghentikan persidangan yang hanya membuat keputusan untuk ,’menggesa US supaya bertindak tegas terhadap Israel’. 
            Cukuplah pergantungan mereka kepada Amerika ! Binalah satu rangkaian baru yang tidak perlu melutut kepada Amerika untuk membuat sesuatu keputusan .Amerika bukan sebuah Negara yang kuat jika tiada sokongan daripada Negara-negara Umat Islam.             
            Negara-negara umat Islam memiliki segala-segalanya .Mereka mempunyai kekuatan ekonomi ,pertanian ,persenjataan ,tanah yang luas , perairan yang strategic dan sebagainya .Malangnya segala kekuatan yang ada pada mereka di sia-siakan begitu sahaja.  

                         

         

Tiada ulasan:

Catat Ulasan